Saturday, January 22, 2011

MASIH ADA LAGI..







assalamualaikum....

hari ni hari pertama aku beljar drive..seronok + takut...skit2 la..hehe..
ya la mana la pernah aku drive sblum nih..
tp dpn mak aku buat cam besa ja..in fact, dlm hati
SYOKNYA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


ok, first time nak drive, cikgu yg ajr aku drive tuh tny kat aku..

"ok, qhoirun nisak..sy nk qhoirun nisak try drive dlu kat jln raya.."
WHAAAATTTTT????

OH NO!!! drive kat trek pon blum tiba2, ja kat jln raya..nonsense!!!

suddenly, cikgu 2 ckp..

"relax,ok..sy ajr sket2..yg penting jgn takut"

aku angguk je la...
cikgu 2 mcm tau je ap yg aku fikir pasal semua ni..
dia pon terus ckp kat aku...
"cara sy ajr org baru mmg berbeza dgn cikgu2 len..sy ajr drive kat jln raya dulu pastu baru la kat trek...so, jgn takut.."


ok..tinggalkan cerita aku drive first time yg bleh kira cam org pro la jgk 2...(bukan aku yg ckp..cikgu 2 seniri yg ckp, ok..hee~)

act.a i wanna share u a story bout a boy.. for me a very superb boy..cuma nma dia x tau la plak..hehehe..x tny.

time tgh tunggu untuk belajar drive..aku tunggu di ruangan menunggu untuk belajar memandu or lebih kurang cam pondok la jgk..disediakan untuk kami budak2 baru belajar ni...


aku pun dgr je la ap yg 2 boys ni sembangkan..lebih kurg cam ni la ye..[dlm loghat penang=)]

A:"nnti hang nak jadi ap?bila dh besar??"

B:"aku nak jadi cikgu...boleh mengajaq..hehe.."

A:"haaa! hang nak jadi cikgu..ap kelas..."

B:"tak baik oo hang kata camtu..ap salahnya klu aku jdi cikgu.."

A:"lebih baik hang jadi pensyarah..gaji banyak.."

B:"x mau aku nak jdi cikgu..aku seronok mengajaq budak2.aku x kisah psl gaji..aku cuma nak berjasa untuk anak bangsa..."

A:"erm..ok la..nak buat camna dh hang mau kan..."

bila aku dgr ap yg si B tu ckp..aku rs cam nak nangis pon ad jgk..sebab ap??sebab bukan sng nak cari bdk lelaki yg ad visi dan misi untuk jadi seorang guru..berjasa kepada anak bangsa..
aku kagum ngan dia..walaupun dia seorang budak yg bijak dan sememangnya mmpunyai ciri2 sbg seorang doktor, engineer atau arkitek, dia tetap dgn cita2 dia untuk jadi cikgu.
I SALUTE YOU!!!!

so, kesimpulannya..jgn prnh mmndg rendh terhadap kerjaya seorang guru..guru sememangnya memainkan peranan penting dlm hidup kita tau..
kalau x de guru mesti kita pon x bleh berjaya dlm hidup di samping ibu bapa..
guru sememangnya mempunyai kedudukan yang mulia di sisi masyarakat...

percayalah, GURU x akan pernah dipinggirkan..walaupun semua org melupakan guru..aku berjanji inshaAllah..x akn mensia-siakn guru2...
walaupun cuma sehari dia mengajar kita..tetap GURU kita...
INGAT!!!!!
p/s: Rasulullah s.a.w.prnah bersabda..org yg berilmu itu pewaris nabi..jadi ap tunggu lg rebutlah ilmu semntara msh sihat, klu dh sakit x bleh nak brgerak, br nk menyesal..renung-renungkan dan selamat beramal...hee~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...