Saturday, January 23, 2010

USRAH 2010

Usrah pertamaku bersama Akma, jua 5 murid baru..

Akma dengan selamba memulakan usrah kami,

"ok adik2, kita mulakan usrah kita dengan ummul furqon al-fatihah..."

aku memulakan bicara,

"baik adik2..kita akn mulakan sesi ta'aruf kita sekarang, kita mulakan dari sebelah kanan.."

ada yg bertanya smbil mengerutkan dahi,

"kak, taaruf tuh camna?? knp mula dr sblh kanan???"

"ta'aruf tuh pengenalan...sesi suai kenal...". aku menjawab.
"mulakan dr sebelah kanan kan lebih afdol...."

dia mengangguk tanda faham.

sesi suai kenal dimulakan dengan lancar. walaupun mereka daripada sekolah yg berbeza, namun, sgt mesra dengan aku dan akma jua antara satu sama lain.

akma bertanya, "adik2, ade x yg x minat nk msk Irshad??" "x pe kami x mrh pon klu mengaku.."

hmpir separuh menjawab, "mula2 memang x mau msk Irshad, tp skarang rsnye suka..."

dalam hatiku berbisik,

itulah kelebihan Irshad yg aku nmpk...
setiap hati yang melewatinya, pasti akan tertancap bagaikan satu aura...
Alhamdulillah....

aku bertanya lagi,

"sape yg suka bahasa Arab??"

seorang sahaja yg mengangkat tangan.., Ummu namanya, dr sekolah Badawi...
gembira rasanya dapat jg aku melihat pencinta bahasa Arab..sama sepertiku...

Akma turut berkata,"yang lain x suka bahasa Arab sebab susah ke???"
"sebenarnya bahasa Arab nih x susah..."

aku mencelah, "bahasa Arab nih indah...hanya berbekalkan kesungguhan dan minat setiap perkara menjadi mudah.., jd adik2 mestilah suka dan cintakan bahasa Arab dan bersungguh-sungguh untuk mempelajarinya...Ingat adik2, bahasa Arab tuh bahasa AQ, bahasa syurga, dan menjadi kelebihan sekiranya dapat berbahasa dengan fasih..."

akma pula menyambung,
"sesetengah kawan2 kami pon cakap bahasa Arab nih susah...tp bg kak Qhoirun dan kak Akma, kami sukakan bahasa Arab..."
akma mengusik,"kak Qhoirun nih pandai bahasa Arab, selalu dpt marah tinggi..." aku mencubit akma...

berderai ketawa kami semua...

setelah berbicara tentang bahasa AQ, terus pula berbicara tentang subjek "kedoktoran", BIOLOGY...

akma: nnt hempa kena belah katak....

smbil tersenyum padaku...
aku faham benar maksud di sebalik senyumnya...

aku: kak akma nih sebenarnya takut katak...waktu experiment dulu lari satu kelas...

ketawa kami kedengaran satu ruang surau...


setelah itu, usrah ditangguhkan...
bacaan surah al-asr dan tasbih kafarah
semua bersalaman dan adik2 semua pulang meninggalkan surau...

nota:gembira dapat berkenalan dengan semua adik2 usrah!!!


1 comment:

As-Sakinah © said...

yeas!! i like ur storyyy!:D:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...